Reisduur precies 3 weken en 2 uur.

Geplande afstand: 8290 Km

Werkelijk afgelegd: 9040 Km.

 

Dinsdag 5 juni.

Vandaag van Hulten(NL) naar Travemunde (D). Vandaag 629 Km.

Km stand bij vertrek: 44222 Km. Einde dag 44851 Km.

’S morgens nog thuis, want we hebben nog een afspraak om 11:00 uur. Ik hoef niet veel meer te doen, want alles staat al 2 dagen kant en klaar ingepakt, en ik sta bijna te trappelen om te vertrekken. Klokslag 13:00 uur rijd Michel de dam op. Na nog een zoentje voor vrouw en kinderen rijden we aan. Nu gaat het dan toch echt gebeuren, de reis waar ik al 1,5 jaar aan denk, en waarvoor ik speciaal een trekhaak en een aanhanger voor gebouwd heb.

In Nederland en Duitsland veel snelweg, niet veel bijzonders van te melden. Plotseling reed in Duitsland op de snelweg de politie naast mij en bleef ernaast rijden. Ik reed zo’n 100 Km/uur, en bleef dit gewoon rijden. Toen ging hij ervoor rijden en, jawel hoor, “bitte folgen”….

Hij vroeg hoe hard ik dacht te mogen rijden, waarop ik zonder blikken of blozen 120 Km/uur zei. Mis, dit bleek maar 60 Km/uur te zijn. Maar het was geen verkeerde, en ik kreeg geen bon.

Om ca 21:00 uur bij Travemunde (bij Lubeck) een camping opgezocht en de tentjes opgezet. Omdat we nog in Duitsland zitten besloten uit te gaan eten (op de camping), want hier zal het nog wel niet zo duur zijn. Nou, de biefstuk was vast van een zeer oude koe, maar de grote potten bier smaakten wel, en het is 24:00 uur geweest als we de tenten opzoeken.

 

Woensdag 6 juni.

Vandaag van Travemunde (D) naar Höör (Zw). Vandaag 394 Km.

Km stand bij vertrek: 44851 Km. Einde dag 45245 Km.

7:30 uit bed, ontbijt, wassen, opbreken ect. 9:30 aangereden. De hele dag redelijk weer gehad, droog en af er toe een zonnetje erbij. Met de boot overgestoken van Puttgarden (D) naar Rödby (Dk). Op de boot nog even met 3 Hell’s Angels staan buurten, welke van de franse riviëra terugkwamen. Toen ze hoorden waar we heen wilden zei een van hen:”If you don’t have lot’s of rain, You are going the wrong way”. Hier hebben we nog vaak aan teruggedacht. Daarna door de tunnel en de nieuwe brug van Kopenhagen naar Malmö. Dit is wel mooi, maar het was erg heiig, dat was wel jammer. Aan de Zweedse kant van de brug moet tol betaald worden.

De planning was om tot Hassleholm te rijden, maar helaas haalden we dat niet. Een eindje voor Hassleholm in Höör kwamen we bij een rotonde, en er kwam een vrachtwagen aan, welke reeds op de rotonde reed. Ik dacht: we stoppen, Michel dacht: we rijden door. Ik reed voor Michel………….

Schade bij Michel: De voorkant van zijn zijspan helemaal in de kreukels.

Schade bij mij: 4 deuken in de tank, rechter treeplank afgebroken en flink gedeukt, rechter spiegel gekrast, remreservoir flink afgeschaafd en bekrast, beide uitlaten gedeukt en bekrast, beide covers van de bochten gedeukt en bekrast, beide knipperlichten bekrast en rubber kapot, windscherm bekrast, trekhaak krom en tegen wiel aan, ophanging achterspatbord krom, 2 nummerplaten gevouwen en bekrast, achterplaat aanhanger gat erin en plaat gescheurd. 3 st. verlichting aanhanger kapot, voorkant deksel aanhanger flinke groeven erin, koppeling aanhanger kapot, elektrostekker aanhanger kapot, naden van aanhangerbak open gekomen, schoen en handschoen beschadigd.

 

 

 

 

Ik ben op mijn rechterkant terechtgekomen en zat er klem onder met mijn voet. Mijn

Elleboog is wat kapot en mijn heup is wat geschaafd. Goed dat ik m’n leren pak aan had en stilstond, anders kon het wel eens wat erger geweest zijn. Gedurende de komende week heb ik toch nog best veel last gehad van pijn links en rechts. Maar ja, je bent een bikkel of je bent het niet. Ter plekke het geheel rijdbaar gemaakt en de aanhanger bij Michel erachter gehangen, want bij mij ging niet meer.

Camping gezocht, welke gelukkig vlakbij was, tenten opgezet en eten gekookt. Na het eten bij mij de trekhaak eraf gehaald. Deze, de verlichting en Michel z’n bak moeten morgen eerst gerepareerd worden, anders kunnen we niet verder.

Het was wel een aardige camping. Er was geen winkel bij en zo, maar wel een groot stuk wat ingericht was met ondergrondse kamers en zo, wat het idee wekte dat de in de tijd van de neanderthalers leefde. Erg mooi gemaakt. ’S avonds teveel bier en Jägermeister gedronken (om de schik eruit te halen natuurlijk) en ’s morgens behoorlijk koppijn.

 

Donderdag 7 juni..

Vandaag van Höör naar Ödeshog. Vandaag 354 Km.

Km stand bij vertrek: 45245 Km. Einde dag 45599 Km.

7:30 eruit, het miezert, afgewisseld met droog en echte regen. Wassen, ontbijt en aan de arbeid. Ik heb erg veel last van mijn been, en loop behoorlijk kreupel. We hebben wij een nabijgelegen autogarage de trekhaak zo goed mogelijk met een pers in de juiste vorm gekregen, en bij een naastgelegen automaterialenhandel veeeeel brede grijze tape en 3 nieuwe achterlichten gekocht. Een nieuwe koppeling hadden ze wel, maar niet in de juiste kokermaat. Nog naar een ander dorp geweest, maar ook daar hadden ze die niet. Toen bij de autogarage de defecte koppeling met grof geweld weer in vorm gekregen. De binnenvork van de koppeling is gescheurd, maar volgens mij houd die het wel tot thuis. Ter plekke de trekhaak gemonteerd en weer terug naar de camping, alwaar we de bak van Michel en de achterkant van de aanhanger met plakband versierd hebben, en de nieuwe achterlichten gemonteerd hebben. Ik schrijf wel steeds “we”, maar het meeste werk is wel door Michel gedaan, want die is toch wel verrekte handig.

Toen alles weer reisgereed was, naar huis gebeld dat alles weer onder controle was, want daar waren ze natuurlijk ook best wel geschrokken.

Rond 13:00 uur aangereden. Onderweg komen we veel groepen motorrijders tegen, welke allemaal naar het treffen “High Chapparel”gingen. Onderweg veel, zeer veel regen gehad en om ca 18:00 uur zijn we de stromende regen zat, en nemen een kamer in een soort barak. Michel is tot op zijn huid toe nat, ondanks zijn waterdichte pak. Mijn uitrusting blijkt de regen goed te kunnen weerstaan, de buitenkant is zeiknat, maar de binnenkant goed droog, zelfs van mijn handschoenen en laarzen.

Op de kamer eten gekookt, wat volgens ons toch eigenlijk niet de bedoeling is, maar so what? Ware het niet voor het kloteweer, is het hier best mooi in Ödeshog aan het Vätternmeer, waar we ca 50 meter vanaf zitten. Nu ik dit schrijf, 20:30 uur is het weer droog en schijnt de zon tussen de wolken door, terwijl Michel zijn schadeformulier invult. ’S avonds gaan we nog even wandelen naar het meer, wat een mooi voorproefje is van de rust die de omgeving uitstraalt, en die we de komende weken nog veel zullen ervaren.

 

 

Vrijdag 8 juni..

Vandaag van Ödeshog naar Uppsala. Vandaag 388 Km.

Km stand bij vertrek: 45599 Km. Einde dag 45987 Km.

8:00 uur eruit, gedoucht, ontbeten ingepakt en aangereden.

Michel is lichtelijk verkouden geworden van al die nattigheid, die we reeds gehad hebben, en ik heb veel last van mijn rechterschouder. De hele dag droog gehouden met grote overtrekkende witte wolken. Wel harde wind. We zijn door Stockholm gereden en dit vanaf de motor bekeken, en hier en daar even gestopt. Stockholm ligt eigenlijk op 7 eilandjes, en als ze dan ook nog aan de weg aan het werken zijn, valt het nog glad niet mee om er weer uit te komen in de juiste richting, maar toch gelukt. Uppsala is een mooie plaats, waar nu net een soort zomerkermis bezig is. Natuurlijk hebben we die uitgebreid bekeken, en bij een standje een bordje Thais spul gegeten, wel lekker, maar heeeeeel heet. Om ca 18:00 uur tenten opgezet op de gemeentecamping in Uppsala. Dit was een van de 3 plaatsen, waar we last hadden van muggen. (Lees Michel, want de muggen vonden hem blijkbaar lekkerder dan mij)

 

Zaterdag 9 juni.

Vandaag van Uppsala naar Solleftea. Vandaag 474 Km.

Km stand bij vertrek: 45987 Km. Einde dag 46461 Km.

8:00 uur eruit, wassen, ontbijten, afbreken en op weg. Het is zonnig weer. Na enkele uren zon, weer veel regen, later weer droog.

In Sundsval, wat we rond 13:00 uur passeerden, waren de havenfeesten bezig. Natuurlijk even gestopt om dit te bekijken. Na de E-4 zijn we weg 90 opgegaan. Een vrij brede weg met zo goed als geen verkeer, dat rijd lekker. Doorgereden tot we om ca 17:30 uur in Solleftea waren, en je gelooft het niet, ook hier vanavond kermis en zomerfeesten met een oldtimerparade.

Een zweed op de camping heeft ons dit haarfijn uitgelegd. Vanaf onze plek op de camping kunnen we over een meer heen de kermis zien en de muziek horen. De band kan er niets van, of ze zijn nog aan het inspelen. Voor ons is dit niet geheel duidelijk.

Vanavond eten we Franse uiensoep, gebakken aardappelen, hamburgers en sperzieboontjes, En opa, vanavond nemen we een pilsje op jou 80e verjaardag.

Vandaag bijna geen last meer van mijn schouder, maar des te meer van mijn lies. Dit is vervelend met remmen, want dan moet ik mijn voet optillen. Nu hoop ik alles van die zijkant gehad te hebben.

Op het feest waren veel mooie oude auto’s te zien, en het was er best gezellig en het bier was Hfl 10,-- per glas (dus opa!!!!!). Die mooie blonde Zweedse schonen hebben we nog niet gezien, dus zullen die elanden er ook wel niet meer zijn. Om 24:00 uur is het nog volop licht, en voor de komende 2 weken zal het ook niet meer donker worden. Vreemde gewaarwording is dat. We gaan slapen.

 

Zondag 10 juni..

Vandaag van Solleftea naar Arvidsjour. Vandaag 401 Km.

Km stand bij vertrek: 46461 Km. Einde dag 46862 Km.

7:00 eruit, gebruikelijke ochtendritueel, 8:30 aangereden. Het is zwaar bewolkt en erg koud, we zijn in “full rain outfit” vertrokken. Het begin schoot niet op, want vanwege wegwerkzaamheden moesten we ca 30 Km over grind, bulten en kuilen.

Over dit stukje deden we ca 1,5 uur. Jawel hoor, we hebben de eerste rendieren gezien, welke natuurlijk op de film en foto moesten.

Om ca 12:00 uur begint het wat te regenen, later overgaand in harde regen, welke ons de hele rest van de dag bij ons zal blijven.

In de weg, waarop we nu rijden,(de 365) zitten veel sporen, welke nu vol water staan. Ik heb alle aandacht nodig om in de stromende regen de sporen te ontwijken. Als ik soms heel even in de spiegel kijk of Michel er nog is, zie ik het water onder de wielen van mijn aanhanger meters ver naar de zijkant wegspuiten. Natuurlijk gaan die juist wel door de, vol water staande, sporen in de weg. Waarschijnlijk heb ik daardoor de groep rendieren langst de kant van de weg niet gezien. Ze schrokken van mijn uitlaatgeweld en schoten achter mij de weg over, waardoor Michel fors moest remmen.

Vandaag hadden we wel de hele weg voor onszelf, want we zijn niet meer dan ca 10 auto’s tegengekomen vandaag.

Zelfs Michel zijn nieuwe rubber laarzen zijn niet waterdicht, en zijn waterdichte jas en handschoenen zijn ook weer vergeten dat zij water buiten moet houden. Bij een pompstation heeft hij droge sokken aangedaan, met plastic zakken erom.

Om 17:00 uur zijn we de harde regen zat, en nemen een huisje op en camping. Dit huisje heeft een TV, Douche en een speciale droogkamer voor natte kleding, wat een luxe. We kunnen nu mooi de formule I zien, welke om 18:00 uur begint. Tof.

Vandaag is Michel op rantsoen gegaan met zijn sigaren. Hij rookt nu 5 sigaren per dag, oftewel 10 halve. Anders haalt hij het einde van de vakantie niet.

We zitten nu nog ca 200 Km van de poolcirkel af, en nog ca 2,5 dag van de noordkaap als alles verloopt volgens plan. Ik moet nog even denken aan de woorden van die Hell Angel op de boot : “If you haven’t lots of rain, you are going the wrong way”. Zou hij dan toch gelijk hebben??

’S Avonds nog de was gedaan en in de droogkamer gehangen, bij de rest van onze drogende kleding.

 

Maandag 11 juni.

Vandaag van Arvidsjour naar ergens bij de Finse grens. Vandaag 445 Km.

Km stand bij vertrek: 46862 Km. Einde dag 47307 Km.

Shit, het regent nog steeds. Maar we hoeven tenminste geen tent af te breken, en alle kleding is weer schoon en droog. Vandaag hebben we niet zo hard gereden (ca 70 Km/uur) omdat de kans op overstekende rendieren toeneemt. Maar goed ook, want na ca 1 uur rijden steekt een tros rendieren net voor mij de weg over. Michel ziet nog ergens 2 elanden (zonder gewei), maar aangezien ik meer op de weg let, zie ik ze niet. Tussen de buien door is het soms 5 a 10 minuten droog. Michel z’n handschoenen zijn weer zeiknat van binnen. We hebben z’n oude handschoenen in plastic zakken gestoken en ingetapet met de brede grijze olifantentape, die we nog van de crash overhadden. Het ziet er niet uit, waar er is niemand die het mogelijk zou kunnen zien.

 

 

De poolcirkel gepasseerd.

 

Natuurlijk diverse foto’s gemaakt en gefilmd. Souvenirs gekocht, want ook dat hoort erbij. Hier komen we een Nederlands stelletje tegen (die we later op onze rit nog 3 maal zullen tegenkomen). Buiten hun zijn wij de enigen daar, en is behalve 2 dames in het souvenir winkeltje alles uitgestorven. Zo af en toe kom je een auto tegen. We rijden weer verder, door de regen…..

Plotseling zien we, ergens “in the middle of nowhere” ca 100 meter van de weg een blokhut staan. Het ziet er niet naar uit, dat er iemand woont, en we gaan kijken, want het is tijd om een onderkomen voor de nacht te zoeken, en we zitten minstens 70 Km van de bewoonde wereld af. Het is een houten blokhut, voorzien van grof houten banken en tafels en…..een houtkachel met hout ernaast. Er zit geen slot in de deur. We hebben ons onderkomen gevonden, droog, warm en gratis. Aangezien we qua voedsel en drank voor enkele dagen helemaal “selfsupporting”zijn, is dit dikke pret. Vanuit “ons hutje op de hei”hebben we schitterend uitzicht op een meer en besneeuwde bergtoppen. Als ’s avonds om ca 23:00 uur de zon weer gaat schijnen en er een schitterende regenboog verschijnt, kan met een pilsje erbij deze avond niet meer stuk.

Een uur later regent het weer. Maar binnen brand de kachel goed en we spreiden ons bedje op de grond. Tot morgen.

 

 

 

Dinsdag 12 juni.

Vandaag van ergens bij de Finse grens naar de noordkaap. Vandaag 649 Km.

Km stand bij vertrek: 47307 Km. Einde dag 47956 Km.

Vanmorgen wakker geworden in ons hutje. Michel om 05:00 eruit, ik om 05:45.

Ontbeten, ingepakt en om 06:15 aangereden. Bij ontwaken regende het nog steeds (of weer?), maar om ca 07:00 uur wordt het droog en ’s middags regelmatig zon. Dat rijdt lekker. Onderweg nog enkele trossen rendieren gezien, vlak langst de weg.

We rijden finland in, dat staat tenminste op de borden, want er ie niets of niemand te zien. In Finland hebben we nog enkele plaatsjes aangedaan om een opnaai badge te vinden, maar dit viel nog glad niet mee. Ook enkele souvenir winkeltjes bezocht. Michel wilde nog een rendiervel kopen, maar aangezien hij dacht dat Bernadette er toch niet op zou willen, heeft hij hiervan afgezien.

We rijden Noorwegen in. De grens bestaat uit een klein bordje “Norge”. Meer niet. 

 

De begroeiing wordt schaarser, alleen nog wat kleine berkenstruiken. ‘s middags een lekker zonnetje erbij, en we stoppen voor een middagdutje, want het zijn toch best lange dagen, die we maken. Terwijl we liggen komt het Nederlandse stelletje weer langs. Dat valt op, want hier zie je bijna geen verkeer.

We besluiten om maar door te rijden tot de Noordkaap, en zodoende ’s avonds laat aan te komen, waardoor we de middernachtzon goed kunnen zien. We komen door enkele lange tunnels van 7, 2, en 5 Km. Het is in de tunnels stervenskoud en zeiknat. De laatste is bovendien erg mistig van binnen. Dan nog 30 Km en daar doen we best lang over, want ze de weg is ca 6 meter breed voor 2 richtingen. Daarbij zijn ook hier enkele stukken van ca 3 Km weg geheel weggehaald. Weer gravel en grof grind. Dit is niet prettig op een motor.

.

We zijn er.

 

 

De Noordkaap is wel mooi om te zien, maar niet spectaculair. Het idee dat de wegen hier ophouden en dat je niet verder kan rijden, doet veel meer. Natuurlijk wel alles goed bekeken, foto’s gemaakt en gefilmd. Speciaal ook van Grizly, het beertje van ons Annelies, wat de hele rit op mijn aanhanger meegereden heeft “for good luck”.

Aangezien hier geen kampeermogelijkheden zijn, zijn we weer 10 Km teruggereden en hebben om 23:30 uur nog een huisje kunnen bemachtigen. Nu ik dit schrijf is het 00:30 uur en nog volop licht, de buitenlamp (zon) gaat hier namelijk niet uit, al sinds de afgelopen 3 of 4 nachten niet meer. Nu nog alle kaarten schrijven en ons quotum bier voor vandaag opdrinken.

 

We hebben besloten om het van nu af rustiger aan te doen. Morgen rijden we naar Hammerfest en kijken of we daar ergens nieuwe bandjes voor mijn aanhanger kunnen kopen, want die zijn nu helemaal glad geworden.

 

Woensdag 13 juni.

Vandaag van de noordkaap naar Skaida (via Hammerfest) Vandaag 283 Km.

Km stand bij vertrek: 47956 Km. Einde dag 48239 Km.

Vandaag uitgeslapen tot 10:00 uur. Ontbeten, gedouchten “on the road again”.

We komen diverse trossen rendieren tegen langst de weg. Dit blijft opletten, want meestal hebben we de weg voor ons tweeën alleen, en een gewei staat wel leuk op de motor, maar niet ongepland. Naar Hammerfest gereden. Op de kaart, en qua bekendheid lijkt deze plaats heel wat, maar in werkelijkheid stelt het niets voor. ( denk aan een kwart van Gilze.)

 

Naast het gemeentehuis ben ik nog lid voor het leven geworden van de ancient polarbear society. Michel niet, want hij ging toch niet naar de jaarvergadering in januari in Hammerfest. Misschien sla ik die ook wel over.

Verder vandaag wel goed droog, af en toe een zonnetje en dus goed om te rijden. Het is wel koud, ik schat ca 5 graden, en in Hammerfest nog enkele graden kouder.

Om ca 19:00 uur een hutje genomen, want op deze rotsen krijg je toch geen haring in de grond. Tevens nodigt de temperatuur niet echt uit tot een tent opzetten. Hier zie je overigens nergens tenten, alleen caravans en campers. Wel hebben alle campings hutjes met kookgelegenheid.

Nog steeds geen bandjes voor de aanhanger kunnen vinden. Er was er wel een die kruiwagenbanden had, maar dat is niet echt de bedoeling.

 

Donderdag 14 juni.

Vandaag van Skaida naar Skiboth. Vandaag 407 Km.

Km stand bij vertrek: 48239 Km. Einde dag 48646 Km.

7:30 eruit, 9:00 uur weg. Het is buiten een stralend blauwe lucht en ca 16 graden. Voor onze doen schitterend weer. Helaas is de temperatuur aan de schaduwkant van de bergen slechts ca 5 graden. Maar in het zonnetje is het fijn rijden. Vandaag hebben we enkele malen fors in de ankers gemoeten voor trosjes rendieren. Weer op diverse plaatsen naar bandjes uitgekeken, maar helaas. Het begint nu wel echt nodig te worden, want ze zijn nu echt helemaal glad.

In het noorden kun je vaak op een camping geen tentje opzetten, hier kan dat weer wel en omdat het droog is hebben we dat dan ook gedaan. Vandaag aten we kipschnitzels, aardappels en gemengde groenten. Een soepje vooraf en een toetje toe. Is dat niet niks?

Michel heeft voor Hfl 12,50 een hertengewei gekocht en voor op zijn, toch al beschadigde, bak geschroefd. Dit staat wel geinig. Dit kocht hij in een lappententenkamp. Dit is een verzameling van tentjes bij elkaar langst de kant van de weg. In ieder tentje kun je hetzelfde kopen.

Tevens is Michel op de camping van 20:30 uur tot 00:30 uur bezig geweest met een wasmachine om de was te doen. Volgens mij doet hij dit thuis niet vaak, want toen was de was nog niet schoon, terwijl we toch uren naar de wasmachine hebben gekeken. Om 00:30 uur de was in de droger gedaan, maar die was ’s morgens nog niet droog. ’S Morgens nogmaals gecentrifugeerd en weer gedroogd. Om 09:00 uur was het eindelijk wat.

 

 

 

Vrijdag 15 juni.

Vandaag van Skiboth naar Ulfsvag. Vandaag 412 Km.

Km stand bij vertrek: 48646 Km. Einde dag 49058 Km.

Vandaag de wekker op 07:00 uur gezet, maar pas om 08:00 uur eruit want ik had geen zin om op te staan. Het was bewolkt en erg frisjes, maar wel droog. Volgens mij was Michel er al veel eerder uit om weer met z’n was te gaan spelen.

Het reed wel lekker, maar na even toch de regenbroek ook aangedaan om de kou tegen te houden. Na weer 3 bandenhandels aangedaan te hebben, eindelijk nieuwe bandjes voor de aanhanger gevonden. Wel prijzig (Hfl 169,00) maar je moet wel. Het was maar net op tijd, want toen ze eraf waren bleek het loopvlak nog maar zo dik te zijn als een versleten fietsband. Om ca 14:00 uur gestopt en in de natuur weer koffie gezet en eitjes gebakken. Lekker. Even later bij een “spar” weer nieuwe proviand voor enkele dagen ingeslagen, want nog steeds verzorgen we zelf al ons eten.

Na de bandjes aangeschaft te hebben, was mijn cash behoorlijk laag geworden, en moest dit aangevuld worden. Dit hebben we in Narvik gedaan. Hier vonden we een groot gebouw met alle mogelijke winkeltjes erin, en ook een bank. In deze winkel hebben we alle verdiepingen gehad, voordat we de bank vonden. Michel wilde ook pinnen, maar voor de derde maal deed zijn bankpasje het niet, en moest hij met VISA geld pinnen. Hier heeft hij diverse malen, in niet al te nette bewoordingen, zijn ongenoegen over geuit, en ik denk dat zijn bank het pasje ondertussen wel terug gekregen heeft.

Tijdens een bootoversteek (Skarberget – Bognes) mochten we bij de kapitein in de stuurhut filmen. Dit was wel leuk. Maar toen we van de boot afkwamen regende het weer behoorlijk, dit was minder.

Toen we onderweg stilstonden tijdens een sjekkiestop, stopte er een bus Oostenrijkers. Deze mensen dromden om Michel zijn motor met z’n gewei erop. Michel heeft ze toen wijsgemaakt dat het gewei van het hert was, wat de bak beschadigd heeft. Volgens mij geloofden deze mensen dit nog ook.

We hebben snel onze tentjes opgezet, want het regent nu (22:00 uur) nog steeds. We zitten in het “kjokkenhok” We hebben hier net ons avondeten gekookt en genuttigd. De rest van de avond blijven we hier zitten, droog, whisky, een sjekkie en sigaartje erbij. Wie doet ons wat?? Hopelijk is het morgen droog.

 

We hebben nu 4836 Km onder de wielen gehad en liggen 3 dagen voor op de planning. Maar op het einde leveren we nog een dag in door de laatste “etappe”in twee dagen te rijden in plaats van in een dag.

Vandaag ook nog verjaardagskaarten voor Sjaak en Harry gekocht, deze moeten morgen op de post.

 

Zaterdag 16 juni.

Vandaag van Ulfsvag naar Rognam. Vandaag 260 Km.

Km stand bij vertrek: 49058 Km. Einde dag 49318 Km.

We ontwaken om 6:30 uur, maar aangezien het nog steeds regent, blijven we liggen. Om 8:30 eruit. Toen regende het niet meer, maar was alles wel zeiknat. Alles nat ingepakt en aangereden. Mooie wegen hier. Vandaag ca 10 tunnels gehad tot 5 Km lengte, en een tunnel met een rijbaan van 5,5 mtr breed voor twee richtingen, wel erg krap, slecht verlicht, zeiknat en geen uitwijkmogelijkheden, want het gat in de berg is maar 6,5 mtr breed….. Goed dat je weinig verkeer tegenkomt.

 

Eerst Fauske bezocht, inclusief de marmergroeve. Hier hakken ze in open mijnbouw blokken marmer uit de berg. Boodschappen gedaan en de kaarten op de bus gedaan. Weer een goede daad gedaan. Wat dacht je wat, Ook hier was het kermis, maar we hebben de verleiding weerstaan en zijn verder getoerd. (is vast geen goed Nederlands woord, maar ja!) Tot ca 13:30 uur motregen gehad, daarna droog, met zware overtrekkende wolken. Vaak kunnen we de bergtoppen niet zien, omdat de schuilgaan in de wolken.

Daarna naar de “Salzstraumen” in Bodo, de grootste getijdenwisseling in Europa bij de ingang van een fjord. Wel aardig om te zien, maar waarschijnlijk waren we er niet op het juiste moment, want het water borrelde maar matig. Wel stond er een bijzonder stevige bries, welke zooooooo koud was. (zelf gebaar erbij denken.)

19:00 uur camping genomen. Soep, ribkarbonade, aardappels, gemengde groenten en koffie toe. Straks nog een whisky. (eentje maar, want gisteravond waggelden we terug naar onze tent.) Ook nog even naar ons Bol bellen en douchen.

We hebben een mooi plekje op een overvolle camping, ca 2 mtr van het water van een fjord, waar de bootjes in dobberen. Het lijkt wel of er alleen kinderen op de camping zitten.

 

Zondag 17 juni (Vaderdag).

Vandaag van Rognam naar Harran. Vandaag 453 Km.

Km stand bij vertrek: 49318 Km. Einde dag 49771 Km.

Vanmorgen 7:30 eruit, 8:30 weg. Bewolkt en fris. Na 2 uur steken we een bergrug bij Storforshei over. Dit is een ca. 80 Km kale bergvlakte, hoog gelegen met links en rechts grote sneeuwvlakten. Een stevige bries en stervenskoud.(rond het vriespunt) Halfweg deze vlakte steek je de poolcirkel weer over, en bij dit bezoekerscentrum warmen we even op. Als we weer wat lager in de bossen zitten, staat langst de kant een groepje motorrijders driftig te gebaren om snelheid te minderen, wat we dan ook doen. Er zal wel iets aankomen??. Enkele Km verder staat een snelheidscontrole. Een politieman op een stoeltje langst de kant van de weg, die je al vanaf 100 mtr van te voren ziet zitten, met z’n radarkanonnetje op z’n schoot. Op deze manier zal hij er niet veel pakken, maar dat is misschien ook wel de bedoeling.

Wederom in een bushokje onze gebakken eitjes en koffie bereid. (speciaal voor Michel natuurlijk, want hij kan de bussen maar node missen) Daarna breekt het open, en het wordt zowaar warm, zeker met onze dikke kleding aan.

Om 18:uur een camping genomen. Soep, spaghetti uit blik en een milkshake. Die spaghetti kopen we dus niet meer.

De achterband van m’n motor wordt ook matig, dus daar zal ook nog wel een nieuwe op moeten, maar omdat de koppeling van m’n aanhanger na onze crash slechts 1 cm van de band af zit, zal dit ook weer wel problemen geven.. Maar ja, met een gladiool hier in de bergen rijden met regen is ook geen optie. Dit is een zorg voor later.

 

Maandag 18 juni

Vandaag van Harran naar Eide. Vandaag 538 Km.

Km stand bij vertrek: 49771 Km. Einde dag 50309 Km.

Wekker op 6:00 uur, 6:15 eruit, ontbeid en op weg. Het stuk tot Trondheim is niet spectaculair. In Trondheim boodschappen gedaan voor ons dagelijkse maal. Ook een uitspatting gemaakt in de vorm van 6 blikken bier. Dat kostte een vermogen (Hfl 80,--), maar het is tenslotte vakantie. (Dit maken we er tenminste van om deze uitspatting goed te praten.)Het stuk van Trondheim naar Eide is een schitterende weg voor de ervaren motorrijder. Wel een tikkie link. Scherpe bochten en veel hoogteverschillen en schitterende uitzichten. Vooral de Noord Atlantische kustroute is een belevenis apart. Vandaag diverse tolwegen gehad, waar wij als motorrijder niet hoefden te betalen. Ook diverse boot-oversteken en ontelbare tunnels tot 5,5 Km toe.

Nog 3 bandenhandels en een motorzaak gehad voor een band. Helaas hadden ze de band die ik moet hebben niet. Het wordt nu toch wel erg dunnetjes met de achterslof.

21:00 uur camping gevonden. Eerst gegeten, tentjes opgezet, gedoucht en nu dit schrijven onder het fantastische genot van…..een blikje bier.

Strakjes weer naar bed, want morgen weer vroeg op.

 

Dinsdag 19 juni

Vandaag van Eide naar Streyn. Vandaag 256 Km.

Km stand bij vertrek: 50309 Km. Einde dag 50565 Km.

’S Morgens wordt ik om 8:30 wakker van de hitte in de tent. Als ik eruit kom zit Michel al met de koffie klaar in z’n T-shirt aan de picknicktafel buiten. Zeldzaam, deze warmte. Ik schat het op zo’n graadje of 20, en later op de dag wordt het nog warmer. Met een strak blauwe lucht vertrokken in onze zomeroutfit. Vandaag zijn we over de “trollstigveijen”gereden. Een schitterende haarspeldbochtweg met zeer grote hoogteverschillen. Wel een tikkie gevaarlijk op de motor, maar ja, wij zijn oude rotten op dat gebied. Boven in de bergen stuiten we op een groot meer, wat nog helemaal dichtgevroren ligt. Daarna langst Geirangen, veel scherpe bochten met 10 % stijging en daling en veel sneeuw langst de weg tot plaatselijk wel 2 meter hoog. Van bovenop een berg kon je diep onder je de cruise schepen zien liggen. Een mooi gezicht. Vanuit Geirangen kon je met de boot naar Streyn, maar wij hebben de bergweg met diverse tunnels (grote omweg) genomen. Als we vanuit het zonnetje (24 graden) een lange tunnel inrijd (6 graden) is het zoooooo koud. Vandaag hebben we 2 bootoversteken en 4 tunnels van meer dan 4 Km gehad. De ontelbare kleinere tunneltjes tellen we niet. Om 17:30 uur boodschappen gedaan en om ca 18:00 uur een camping gezocht. Vandaag zijn we wel een tikkie verbrand door de zon, en nu (19:00 uur) zit ik nog in m’n T-shirtje te schrijven.

We hebben bedacht de excursie bij Voss, welke we gepland hadden maar over te slaan, want waarschijnlijk zien we niets nieuws, alleen het bekende landschap, maar dan langzamer.

 

Woensdag 20 juni.

Vandaag van Streyn naar Granvin. Vandaag 446 Km.

Km stand bij vertrek: 50565 Km. Einde dag 51011 Km.

Vandaag om 06:30 eruit, wassen, ontbijten, afbreken en om 8:00 uur weer onderweg. We hadden aan de receptie gevraagd of er misschien een bandenhandel of motorzaak in de buurt was, want mijn achterband is nu een echte slik geworden, en vanmorgen druppelt het wat. Dit geeft geen veilig gevoel. Er zou ca 10 Km terug een nieuwe motorzaak zijn. Nu hadden we al diverse zaken gehad, maar nergens hadden ze de juiste band. Om 8:15 waren we bij de motorzaak, maar die ging pas om 10:00 uur open. Via een toevallig buitenlopende monteur informatie gevraagd of zij wel deze band hadden, en, Jawel hoor, ze hadden er een. Als zij het moesten doen, moesten we tot ’s middags wachten tot we aan de beurt waren of zelf het wiel buiten eruit halen, want binnen mocht niet. Daarom buiten aan de slag getogen en om 09:30 uur was ik een nieuwe band rijker en Hfl 500,-- armer. We waren bang dat de nieuwe band iets dikker zou zijn en dat dan de koppeling van mijn aanhanger weer tegen de band zou komen, maar met enkele milimeters speling ging dit nog net. Pffffft.

 

We zijn nog geen half uur onderweg, en de regen komt weer met bakken uit de hemel vallen. (Dit blijft tot ’s avonds 23:00 uur doorgaan.) Bij Bergen reden we vrij hoog in de bergen door de wolken. Harde regen, ca 25 mtr zicht door de regen en mist, rechts de afgrond en links de bergwand. Dit is niet prettig. Net voor Bergen kwamen we in een file van ca 3 Km. In de file door een lange tunnel schuin oplopend. Dit is niet prettig. Aan het einde van de file mochten we tol betalen en daarvoor stonden we dus in de file. Dit is niet prettig. In Bergen was de harde regen overgegaan in stortregen, daarom hebben we snel een rondje Bergen op de motor gedaan (van ca 15 minuten) en hebben we Bergen weer snel verlaten. Bij deze: Ik heb geen goede herinneringen aan Bergen overgehouden.

We schatten vandaag zo’n 40 tunnels gehad te hebben, met een lengte van 250 meter tot 6 Km. Stel gemiddeld 1500 meter = 60 Km tunnel. Er was er een bij van 3 Km lengte zonder enige vorm van verlichting. Da’s pas echt klote. Om 19:00 uur waren we de regen echt zat, en besloten we om iets te gaan zoeken. Om 20:30 uur een hutje gevonden. Het vrouwtje aan de receptie had blijkbaar zo’n medelijden met ons, omdat we net een stel verzopen katten leken, dat we een dure hut kregen voor de prijs van een goedkope hut. Dat lijkt er meer op. Nu hangt de hele hut vol met natte kleding.

De Kip, aardappels en boontjes staan al op het vuur. Daarna nog een toetje. Nog even mijn zwager Harry bellen, want die verjaart vandaag.

Ik denk dat ik nog nooit zo blij geweest ben met mijn waterdichte kleding en een nieuwe achterband als nu.

 

Donderdag 21 juni.

De langste dag, al merk je daar hier niets van, want alle dagen zijn 24 uur licht.

Vandaag van Granvin naar Vestby. Vandaag 416 Km.

Km stand bij vertrek: 51011 Km. Einde dag 51427 Km.

Vanmorgen 8:00 uur eruit bij een klein zonnetje, 9:30 aangereden. ’T Rijd lekker, vooral weg 7 is erg mooi. Je waant jezelf op het bergplateau “on top of the world” met de grote sneeuwvlakken en een bevroren meer in de bergen. Mede ook omdat je slechts af en toe een auto ziet. Onderweg boodschappen gedaan en om 13:00 uur op een parkeerplaats koffie gezet en broodjes hamburger gemaakt. Hier begint het weer te druppelen. Michel was net aan zijn laatste sigaar bezig toen er een Nederlandse camper op kwam rijden. De man wandelde even over de parkeerplaats, met een sigaar in z’n mond. Michel kon het niet laten en vroeg of de man geen sigaren over had, welke hij wilde verkopen. Even later was Michel weer 25 sigaren rijk, nog grotere dan hij zelf bij had. De man wilde er slechts 2 muntjes van 10 kroon voor hebben om op een camping te kunnen douchen. Wat een bofkont, die Michel. Hier kosten de sigaren Hfl 5,00 per stuk….

Even later begint het weer echt te regenen en dit zal tot ca 18:00 uur doorgaan. Vandaag natuurlijk weer een boot en 2 lange tunnels van 7,5 Km gehad. De laatste was erg mooi, versierd met blauwe en rode lichtjes. Net feestverlichting. We hebben besloten om niet naar Oslo te rijden, want om nog een keer op de tolwegen rond een stad in de file te gaan staan zien we niet zitten. Dat weten we nog van Bergen. In Drammen bezoeken we “de spiralen”. Dit is een weg, welke als een spiraal in de berg is uitgehouwen en waar je dus in de berg naar de top rijd. Omdat het al laat is, is het entree hokje niet bemand en kunnen we zo naar boven rijden. Dit is wel erg apart. Van Drammen naar Vestby, waar we om ca 21:00 uur aankwamen. Eerst mijn zwager Sjaak even gebeld, want hij is vandaag jarig. Daarna ons Bol gebeld. Zij vertelde dat Johan Fristedt (de voorzitter van de zweedse honda shadow club) naar mij thuis gemaild had, dat we toch zeker langst moesten komen. Dus samen met Michel besloten om ons reisschema een dag te verlengen en met een omweggetje van enkele honderden kilometers even op de koffie te gaan. Tijdens het gesprek met ons bol openen de hemelpoorten zich weer en valt plots de regen weer met bakken tegelijk naar beneden. Snel het gesprek afgebroken om alle spullen in de tenten te gooien. Later op de avond Johan gebeld dat we morgenavond bij hun in de buurt zijn. Hij vertelde dat dan (vrijdagavond) de midzomernachtfeesten gevierd werden en dat hij met enkele vrienden bij hem thuis dit zou vieren. Hij nodigde ons uit om ook mee te feesten en we konden onze tenten bij hem in de tuin zetten bij zijn zomerhuisje op een soort volkstuin complex, waar geen groenten te vinden waren, waar alleen leuke zomerhuisjes. Als we bij Helsingborg zouden aankomen even bellen, en dan zou hij ons wel binnenloodsen. Wel tof zo.

Het regent nu nog stevig en ik hoop dat het morgen droog is.

 

Vrijdag 22 juni.

Vandaag van Vestby naar Helsingborg. Vandaag 503 Km.

Km stand bij vertrek: 51427 Km. Einde dag 51930 Km.

Bij het opstaan om 06:15 uur regent het niet, maar alles is wel zeiknat. Tijdens het ontbijt begint het te regenen, maar gelukkig maar even en niet zo heel hard. Alles nat ingepakt en aangereden. We houden het droog tot ca 12:00 uur. Daarna weer regen tot ca 17:00 uur. Omdat we bijna alles over de snelweg rijden valt hier niet veel van te zeggen, behalve saai. Net na afslag Helsingborg zuid gestopt en Johan gebeld. Hij geeft een paar aanwijzingen en staat dan met z’n fiets langst de kant van de weg te zwaaien. (hij was al begonnen met feesten, vandaar de fiets). Zoals reeds gezegd hebben zij 2 zomerhuisjes naast elkaar op een complex, wat oorspronkelijk volkstuintjes waren. Dit complex is geheel omheind en alleen bewoners hebben een sleutel. Omdat wij gasten uit het buitenland waren, mochten wij bij wijze van uitzondering met de motoren naar binnen. Hier hadden we veel bekijks, want iedereen wilde die buitenlandse motorrijders wel zien. Zij hebben overigens ook nog een huis in de stad zelf, daar gaan we morgen even langst.

We worden zeer hartelijk ontvangen en ze hebben voor ons het traditionele midzomernacht voedsel bewaard. Dit is een boterham, met daarop een soort kwark, schijfjes aardappel, een stuk haring en wat groente. Dit wordt gedronken met wodka. We zetten de tenten op en douchen. Ondanks dat de drank hier zo duur is, wordt er flink ge….. Ze proberen Michel een oud vikingspel te leren, waar verschillende paaltjes aan te pas komen, maar omdat niemand de regels precies kent, wordt dit voortijdig gestaakt.

Daarna gaan we naar “het feest” Stel jezelf hier niet teveel van voor. Er is wel live muziek en er wordt gedanst. Iedereen brengt zij eigen drank mee en er is een soort tombola. Thats all folks. Wel gezellig. Na het “dansen”wordt er nog bij zijn huisje gebarbecued. Johan heeft gevraagd om een dag langer bij hun te blijven, zodat hij ons de stad kan laten zien. We besluiten dit te doen. We zijn vanmorgen om 6:15 begonnen, veel gereden, veel gedronken en om ca 02:00 uur vallen de luiken zicht bij mij.

 

 

Zaterdag 23 juni.

Vandaag 55 Km.

Km stand bij vertrek: 51930 Km. Einde dag 51985 Km.

Vanmorgen om 8:00 uur wakker van de hitte in de tent. Beide kanten opengezet en tot 9:00 uur blijven liggen. Michel was al vroeg op en is op een van hun fietsen verse broodjes wezen halen in de stad. Eigenlijk tot ca 14:00 uur niet veel gedaan, Mede omdat de gastvrouw Ingela gisteravond volgens ons net een drankje teveel op had. ’s Middags zijn we naar hun huis geweest om hun motoren op te halen. Daarna hebben ze ons Helsingborg laten zien. Onderweg kwamen we nog enkele andere leden van hun club tegen, die meteen maar mee zijn gereden naar hun zomerhuisje. Dit was wel leuk. Wat opmerkelijk is, toen we vanmiddag bij hun huisje vertrokken lieten ze de deur gewoon openstaan, en toen we in de haven wat gingen eten, gingen hun motoren niet op slot en hun helmen bleven er op liggen. Op mijn vraag waarom ze dit deden antwoorden hij: We have a lott of Hell Angels here and peoples don’t fuck with them.

Vanavond eten we vis, welke Michel in de haven gekocht heeft. Morgen starten we vroeg. We hebben van hun de sleutel van het complex gehad, die doen we dan wel in de toolrol van zijn motor, (welke buiten het hek staat) zodat zij uit kunnen slapen. Het bezoek aan hen is toch leuk geweest.

 

Zondag 24 juni.

Vandaag van Helsingborg naar Videbeak 395 Km.

Km stand bij vertrek: 51985 Km. Einde dag 52380 Km.

05:45 eruit, 6:50 op de boot naar Denemarken tot 7:10, verder veel doorgaande weg, waar weinig over te zeggen valt. Vlak bij Ad en Marieka nog 2 maal een klein stukje fout gereden, maar toch om 13:45 bij hun aangekomen, waar we ook weer hartelijk begroet werden. Het is de hele dag droog geweest, met wel een frisse wind. Eenmaal bij hun aangekomen blijkt een band van de aanhanger slap te staan, en lek te zijn bij het ventiel. Het reservewiel gemonteerd. Fijn om weer in een echt huis te zijn na 3 weken “on the move”. Na hun hele bedrijf weer eens bekeken te hebben en een gezellig avondje gaan we maar weer slapen, want het was toch weer een lange dag.

 

Maandag 25 juni.

Vandaag van Videbeak naar Bremen. 473 Km.

Km stand bij vertrek: 51380 Km. Einde dag 52853 Km.

Na een gezamenlijk ontbeid om 10:00 uur vertrokken. Goed weer, warm en zonnig. Eigenlijk alleen maar snelweg gehad, saai en slaapverwekkend. We hebben dan ook regelmatig gestopt omdat de oogjes te klein werden. Dan dutten we even in het gras op een parkeerplaats. Om 18:00 uur een camping gevonden, alwaar we eerst een paar grote potten bier genuttigd hebben. Daarna eten gekookt in het Kjokkenhok, restjes eten opmaken. We hebben vanmiddag al ergens een soort loempia's met friet op. Straks nog een paar potten bier (want dat kost hier in verhouding niets) en morgen weer naar huis. Het zal wel wennen zijn, na zo’n reis. Dat wordt “afkicken”.

Nog ca 400 Km naar huis, naar ons Bol en de kids. Vaak miste ik ze wel, maar dan veelal omdat ze deze reis niet met mij mee konden maken.

 

Dinsdag 26 juni.

Vandaag van Bremen naar…………huis. 409 Km.

Km stand bij vertrek: 51853 Km. Einde dag 53622 Km.

Wekker op 6:15 gezet. 7:15 vertrokken. Het is nogal mistig buiten en alles is dan ook zeiknat. Ontbijt van crackers, eieren en koffie. (Gisteravond was er geen brood meer te krijgen) Na enkele uren wordt het stralend weer, zodat we weer enkele malen in het zonnetje langst de kant hebben gelegen. Verder alleen snelweg, dus vielen de oogjes vaak bijna toe, dan gingen we weer maar even aan de kant.

15:00 uur thuis. Heel erg leuk, er hing een groot spandoek met de tekst “welkom warrier, pilsje?”. Na dit pilsje, nog een, en nog een, alles uitgepakt en de natte spullen laten drogen. Hier eindigt dit reisverslag, dus wat die avond en nacht nog bracht zal niet meer vermeld worden.

 

Nawoord.

Michel en ik zijn precies 3 weken en 2 uur onderweg geweest. We hebben 9040 Km gereden. Dit is gemiddeld 430,5 Km per dag. De tweede dag reeds een klein accident gehad. Dit is verzekeringstechnisch reeds afgewerkt. Ik denk dat Michel zich daar best wel rot over voelde, terwijl ik ervan overtuigd ben dat hij er niets aan kon doen, want zulke dingen gebeuren gewoon, en daar doe je niets aan. We hebben veel regen gehad, waardoor we vaak in een bushokje ons middagmaal klaargemaakt hebben, wat ook wel weer zijn charme had. We hebben ook wel enkele mooie dagen gehad.

Wat me altijd bij zal blijven is de verlatenheid van Scandinavië boven de poolcirkel, de uitgestrektheid van het land en de lange, lege wegen. Als je me nu vraagt wat het mooiste deel is, denk ik dat dit de onderste helft van Noorwegen is, en als ik ooit nog terugga, zal ik (waarschijnlijk) niet veel hoger dan de poolcirkel gaan.

 

Ondanks dat ik lange tijd deze reis helemaal alleen wilde maken, ben ik toch blij dat Michel met mij mee is gegaan. Omdat je met z’n tweeën bent lijkt het toch dat je er meer van geniet, je hebt altijd aanspraak, als je nat wordt, wordt je allebei nat en bij problemen sta je er niet alleen voor. De gehele trip is er geen onvertogen woord gevallen en over veel zaken heeft Michel dezelfde gedachten als ik. Als reisgenoot kun je jezelf geen betere toewensen.

Bij deze, Michel, bedankt.

 

Shadow warrier.