Door Jan en Gusta Huijben

Zoals in deel 1 (europa tour noord 2008) te lezen was, hebben we de noordelijke landen erop zitten. Na 2 weken ieder vrij uurtje gesleuteld te hebben aan de motoren, waren ze weer gereed voor de volgende rit. Naar het zuiden dus. Enkele weken later zijn we dan ook weer vertrokken.

De rit zou ons voeren door Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Hongarije, Kroatië, Slovenië, Kroatië, Italië, Vaticaanstad, Monaco, Frankrijk, Spanje, Andorra, Frankrijk, België en Nederland.

Wederom de gehele route uitgezet, zowel op papier als in Garmin. Alles ingepakt en weer het avontuur tegemoet.

Dag 1: 325 mijl = 520 Km.

Bij het vertrek was het stralend weer. Omdat we natuurlijk er de gang goed in wilden zetten, vandaag over de snelweg naar Wertheim. Niet spectaculair, maar schiet wel op. Stom eigenlijk, want we hoeven de komende weken nergens op tijd te zijn. Vreemd gevoel geeft dat. Later op de dag nog enkele flinke regenbuien gehad, maar in Wertheim aangekomen is alles wel nat, maar regent het niet echt meer. Tent opgezet. Net op tijd, want even later komt er een aardig onweer overheen. Is dat nou jammer, kunnen we niet zelf (buiten) koken en moeten we wel uit gaan eten…… Verder niet veel bijzonders daar.

Dag 2: 170 mijl = 272 Km

Om 6:00 uur wordt het meisje wakker en voelt zich niet goed. Dus besloten eerst maar een huisarts op te zoeken. Liever hier in Duitsland dan straks in Tsjechië. 9:00 uur opgebroken en om 9:30 stonden we bij een huisarts. Met wat medicijnen was alles weer snel onder controle. Weer op weg. Vandaag wilden we Tsjechië in. Jawel hoor, wilden.

Na zo’n 50 Km gereden te hebben, wilden we wat drinken inslaan voor onderweg. Toen we daar stilstonden wezen voorbijgangers op de achterband van ons Bol. Je raad het al, bijna op de velg. En ons Bol maar denken dat er wel veel spoorvorming in de weg zat. Band opgepompt, en nog eens, en nog eens, maar het mocht niet baten. Daar stonden we dan. Tijd om het lidmaatschap van de wegenwacht eens terug te verdienen. Aangezien ons Bol ook lid is (partnerlidmaatschap) werden we keurig opgehaald en naar een auto / motorzaak gebracht.

 

De buitenband hadden we net voor vertrek vernieuwd, en er bleek een foutje in te zitten, waardoor de binnenband kapot geschuurd was. Dus ook maar weer een nieuwe buitenband op laten leggen. (Later thuis heb ik van Divmo gratis een nieuwe buitenband gehad. Da’s wel service.) Zeker omdat ik de oude band dus geen 7000 Km meegesleept heb, en alleen wat foto’s had) Al met al was het toch half 4 geworden, alvorens we weer verder konden. Toch nog een dikke 200 Km verder gereden naar Hirschau, zo’n 50 Km voor de Tsjechische grens. Daar vonden we een camping bij een enorme zandberg, waar je van af kon skiën. Vreemd.

Al met al was vandaag was niet de beste dag.

Dag 3: 216 mijl = 345 Km.

Vandaag met een zeer goede temperatuur over binnenwegen door Tsjechië. Ik vond het niet zo bijzonder. Lijkt veel op de route National in Frankrijk. Veel graanvelden. Bij de dorpen / steden vond ik er alles zomaar vies uitzien. We hadden besloten om Praag over te slaan en zo de “verloren” tijd van gisteren in te halen. Misschien hadden we dat niet moeten doen, en had Praag ons beeld van het land wat kunnen verbeteren. Net op de grens met Oostenrijk een camping genomen. Was een erg rustige camping. Niets te doen dus.

Dag 4: 101 mijl = 161 Km.

Vandaag naar Wenen gereden, waar we rond de middag waren. We hadden een camping bijna in het centrum van Wenen. Zonder navigatie hadden we die dus nooit gevonden. Met de metro naar het centrum, en bij een heerlijke temperatuur enkele pilsjes genuttigd in een park. Heerlijk.

  

Dag 5: 172 mijl = 275 Km.

Afgelopen nacht heeft het behoorlijk gewaaid, en ’s morgens is het bewolkt. Vandaag van Wenen over binnenwegen naar Boedapest gereden. Bij de grens van Hongarije nog even nat geworden, maar wel met een goede temperatuur. Ons Bol had op internet “bikercamp Boedapest” gevonden. Stond niet in de camping gids. Bleek een grote achtertuin in het centrum van Boedapest te zijn. (Gelukkig weer door Garmin gevonden) Schitterend. Er konden denk ik 10 tentjes staan. Grote koelkast buiten vol met drank, en als je pakte kon je een streepje zetten.

         

Dag 6: stilgestaan in Boedapest.

Heerlijk weer, en vandaag hebben we de city tour Boedapest gedaan, je weet wel, in zo’n open dubbeldekker. Heerlijk de toerist uitgehangen. In enkele uren alle hoogtepunten bekijken, en uitstappen en instappen wanneer je wil. Op zoek naar het hard rock café. Helaas was dat daar ter ziele, maar een shirtje hebben we nog wel kunnen vinden. Resumé: Boedapest is een mooie stad. Laat weer naar de “camping”, alwaar we nog wat pilsjes genuttigd hebben met een stel uit Oosterhout (was daar op de fiets…..) en een jongen uit Leiden, die zijn moto guzzi daar bij een plaatselijke motorzaak had staan, en al 3 weken wachtte op onderdelen…..

Dag 7: 141 mijl = 225 Km.

Afscheid genomen van alle mensen op de gezellige camping. Als we hier weer eens in de buurt komen, gaan we zeker hierheen. Vandaag langs het Ballatonmeer richting Slovenië. Veel slechte verlaten wegen gehad. De campings zijn hier erg schaars. Uiteindelijk toch wat gevonden op een geheel verlaten grasveldje naast een kroeg. Nog even naar de winkel (2 Km lopen) waar niemand Engels Frans Duits of Nederlands sprak. Als je dan geen gehakt kan vinden, en niemand weer wat je bedoeld, wordt het lastig. Dus hadden we knakworstjes in de macaroni. Dat kan dus ook.

Dag 8: 186 mijl = 297 Km.

Vandaag de grens overgestoken naar Kroatië en Slovenië . (je moet een stukje door Kroatië om in Slovenië te komen) 2 maal pascontrole, geld wisselen, wegenvignet kopen en weer verder. Door Zagreb gereden, en door Ljubljana.

 

Helaas was er in Ljubljana geen camping te vinden, en moesten we ca 20 Km buiten de stad een camping nemen. Even na ons kwamen er nog 3 Nederlandse motorrijders aan. Zij deden een gelijkwaardige route als wij, alleen andersom. Uiteraard volop sterke reisverhalen uitgewisseld en een gezellige avond gehad.

Dag 9: 236 mijl = 377 Km.

Vandaag weer naar Kroatië, en langs de Adriatische zee naar beneden. Erg warm, Heel erg warm. Schitterende nieuwe weg van honderden kilometers lang, met gemiddeld 5 vloeiende bochten per kilometer. Het walhalla voor motorrijders. Alleen, zó heet (35+) had nu ook weer niet gehoeven. Erg genoten van de route vandaag. Aan deze weg, die geheel langs de kust loopt zijn vele (erg kleine) campings. Helaas bijna allemaal zonder natuurlijke beschutting tegen de zon, wat met deze temperaturen toch wel erg prettig is. Uiteindelijk een hele kleine camping gevonden onder overhangende druiventrossen. Even zwemmen in de zee, pilsje erbij en dit kan niet meer stuk.

Dag 10: 232 mijl = 371 Km.

Vandaag is het werkelijk nog warmer dan gisteren. Ons Bol heeft dan ook besloten met een spijkerbroek en een zon vriendelijk T-shirt te rijden. Kan ze ook nog wat bruin worden. Ik heb besloten om toch maar een blouse met lange mouwen aan te doen, ik wordt nl niet snel bruin, wel erg rood. Niet erg veilig natuurlijk, maar aangezien we toch niet snel rijden moet dit kunnen. Flauwvallen van de hitte is ook al zowat.

Verder op de mooie route. Ook nog een stukje door Bosnië gereden. Je moet wel om verder naar het zuiden te komen. Doorgereden tot het zuidelijkste punt van onze route, Dubrovnik. Mooie stad en het is al laat als we daar aankomen. De stad ligt gebouwd tegen de bergen rondom een inham. Eerst in de haven gekeken waar we morgen de boot naar Italië moeten hebben, en hoe laat die vaart. Voor 11:30 uur moet er geboekt zijn, dus kunnen we eerst mooi uitslapen. Het duurde nog even voordat we een camping gevonden hadden. (Mijn Garmin kende er geen camping).

 

Dag 11: 15 mijl = 24 Km.

Tijdig de overtocht geregeld, en op tijd bij de boot. Helaas was er een bestuurder van een auto niet tijdig bij zijn voertuig terug toen we de boot op konden, en die blokkeerde alle auto’s en bussen achter hem. Dit zorgde voor een forse vertraging. Jonge, wat kunnen die Kroaten en Italianen tekeer gaan zeg!! En toen de betreffende chauffeur uiteindelijk aankwam, had hij geluk dat hij niet ernstig verminkt werd.

De overtocht zelf was een kleine ramp. Een overvolle boot (veel voetgangers), Veel te weinig zitplaatsen zodat we een groot deel van de 8 uur durende overtocht liggend en hangend op het dek doorgebracht hebben. Ons Bol weer goed aan de tint gewerkt dus.

Het was al donker toen we in Bari in Italië aankwamen. Daar ging de kleine ramp verder. Donker, weinig tot geen verlichting, Ontzettend druk en Italianen die rijden als gekken. De betekenis van stoplichten is hun vlg mij totaal onbekend, en diverse malen moest ik dan ook vol in de remmen om niet platgereden te worden. Met een aanhanger erachter is dit niet mijn favoriete bezigheid. Na enig zoekwerk een camping kunnen vinden aan de kust, Helaas was die vol. Maar na enig onderhandelen mochten we voor een nacht wel op het toegangspad naar het strand staan. Zo belandde we dus pal aan het water. (zie foto boven). Ondertussen was het alweer een uurtje of 11 geworden, en zijn we dus maar ergens uit gaan eten. Pizza natuurlijk.

Dag 12: 221 mijl = 353 Km.

Vandaag Italië onderin doorgestoken van rechts naar Links. (van Bari naar de kust bij Napels) Schitterend stuk om te rijden. Omdat we veel over uitgestorven kleine wegen rijden, veel uitgestrekte druivenplantages. Hier zijn ze vast niet veel verkeer gewend, want alle druivenplukkers zwaaiden naar ons.

Plotseling deed mijn Garmin niets meer. Wat ik ook probeerde, hij bleef zo dood als een pier. Dat was ernstig klote, want de uitgeschreven route was maar summier uitgewerkt. (is met een route van dik 7000 Km ook niet te doen)

Hoe dichter we bij Napels in de buurt kwamen, hoe viezer alles werdt. Vuilnis meters hoog langs de kant van de weg, veel kleine brandjes van aangestoken afval en een stank waar je U tegen zei. We wilden Napels eigenlijk gaan bekijken, maar vanwege de opgestapelde vuilnis (stakende vuilnismannen) en de dode navigatie hebben we dit maar overgeslagen. Na veel vragen uiteindelijk toch de beoogde camping gevonden ca 20 Km buiten Napels aan de kust. Deze camping ligt in een vulkaankrater. Erg mooie Camping.

S avonds nog een piepklein imbus sleuteltje geregeld en de Belgische noodstop losgelaten op Garmin. Hij deed het weer.

 

Dag 13: 150 mijl = 240 Km.

Vanmorgen eerst de krater uitgebreid bekeken. Mooi om te zien. Om ca 11:00 uur aangereden. Van zuid naar Noord langst de kust lopen niet veel kleine wegen, dus over redelijk doorgaande wegen noordwaarts naar Rome. We hadden een Camping uitgezocht in Rome stad zelf. Dankzij Garmin dwars door Rome naar de Camping. Schitterende camping. Er stonden ook veel kant en klaar tentjes speciaal voor bedevaartgangers. Wij kregen een mooie grote plaats toe bewezen.

Dag 14: niet gereden.

Het is een graadje of 32.Uiteraard de city tour Rome gedaan, en alle hoogtepunten gezien. Inclusief Vatikaanstad. Dat is pas echt geldklopperij. Vragen ze (erg veel) entree, om iets te bekijken wat je zelf al mee betaald hebt. Desondanks was de sixtijnse kapel wel erg mooi, bomvol mensen en veel kleiner dan verwacht, maar wel mooi. Uiteraard ook op zoek naar het hard-rock café. Gevonden, Pilsje en shirtje bemachtigd. Nog een eind in de stad rond geslenterd, en ’s avonds laat pizza en wijn. Mooie stad.

Dag 15: 211 mijl = 337 Km.

Vandaag van Rome naar Pizza gereden. De route was niet bijzonder, dus waren we bijtijds in Pizza. Leuke camping en na enige pilsjes nog even in het zwembad gelegen. Daarna te voet naar het oude stadsdeel van Pizza. Dit is niet groot, maar wel de moeite waard. Sjonge, wat staat die toren scheef. Iedereen staat voor de foto de toren recht te houden. Ik niet dus, ik probeer hem verder om te duwen. Standaard foto voor Pizza natuurlijk, dus ik ook maar.

 

’S avonds terug op de camping blijkt er een jonge Russische motorrijder naast ons neergestreken te zijn. Heeft z.g.a. niets bij, en als enige verlichting een waxinelichtje. We nodigen hem uit bij ons en geven hem een fles bier, nog een en nog een…. Die avond een heleboel over Rusland bijgeleerd. Erg gezellig geworden.

Dag 16: 161 mijl = 257 Km.

Vandaag wilden we naar Monaco. De eerste uren in file mee gereden. Toen we dat zat waren, hebben we tot Geneve de snelweg gepakt. Maar ook dat schoot niet op. Wel mooie omgeving, dat wel. Ook het weer zat niet mee. Regen en wind, en ca 100 Km voor Monaco besloten we het voor gezien te houden en hebben een camping gezocht. Ook hier zat het al niet mee. De camping was uitgestorven, en er was niets te zien of te doen. Hopelijk wordt het morgen beter.

Dag 17: 77 mijl = 123 Km.

Mooie route langs de bloemenriviëra naar Monaco. Het is weer een graadje of 30 en zonnig. Helaas kun je op de mooie plekken niet stoppen omdat alles daar al vol staat. Soms is een aanhanger geen voordeel. Door Monaco rijden staat gelijk aan “in file doorschuiven”. Net na Monaco hoog in de bergen een camping gevonden. Helaas moesten we onze kampeerspullen handmatig een eind naar beneden dragen, want het was zo stijl dat er geen auto’s en motoren op mochten. ’S Avonds kwam vanuit de zee de mist plotseling erg snel omhoog, en binnen 5 minuten zag je geen hand voor ogen meer. Dat was wel heel apart.

Dag 18: 126 mijl = 201 Km.

Vandaag doorgereden via Cannes. Daar was het zo druk dat er weer niets anders opzat dan doorschuiven van stoplicht naar stoplicht. Daarna een heel stuk de cote d’azur gevolgd. Vanwege de drukte hebben we net voor St. Tropez een andere route genomen, en konden we weer even doorrijden tot Toulon. Daar om ca 17:00 uur een camping genomen.

Dag 19: 148 mijl = 236 Km.

Het is wat bewolkt en via een mooie route rijden we richting Spanje. Nog even het regenpak aangehad, maar daarna was het weer zo warm dat het regenpak voor een T-shirt gewisseld werd. Bij Montpellier in file beland. Omdat de fan van de motor van ons Bol bijna constant draaide, zijn we even gestopt. Daarna startte de motor niet meer, accu leeg getrokken door de fan. Dat werdt dus duwen voor mij. Camping bij Tete gevonden. Van de eigenaar moesten we eerst een Pilsje van de zaak nemen, alvorens de tent op te zetten. Dat lijkt er meer op. Zodra de tent echter stond begon het te regenen, en dat is die avond niet meer gestopt.

Dag 20: 170 mijl = 272 Km.

Vanmorgen scheen de zon weer, en was de tent weer droog. Helaas was het niet meer zo warm. Mooie route via de kust genomen. Bij Marseille waren veel grote groepen motoren op de weg, reden allemaal de andere kant op. Door de Pyreneeën naar Spanje, over de toeristische route natuurlijk.  Heerlijk om hier te rijden. Berg op, berg af met het betere bochtenwerk.

 

Hoe verder we zuidelijk kwamen, hoe warmer het weer werdt. Mooi zo. We hadden een camping in Argeles Plage bedacht, waar we rond 16:00 uur waren. Eerst enkele pilsjes, en daarna voor de zoveelste maal de tent weer opgezet. De plaats heeft een zeer mooie en levendige boulevard. In een van de restaurantjes op deze boulevard hebben we gegeten. Later aan het stand bij een ondergaande zon nog een kan sangria genuttigd. Dat is vakantie..

Dag 21: 173 mijl = 276 Km.

De schitterende kustroute hebben we gevolgd tot Lorett  le Mar, en vandaar richting Barcelona. Bij Barcelona kwamen we bij de bedachte camping aan, maar dat was een misser. Lag een kilometer of 5 van Barcelona af, boven in de bergen. Niets of niemand te zien, alleen een stuk gravel met een slagboom ervoor en er stond één caravan. Ons Bol keek mij aan, en dan weet in genoeg. Rechtsomkeer dus.

Terug naar de kust en deze afgereden tot een kilometer of 10 onder Barcelona. Niets. Zo hebben we ca 4 uur rondgereden langst de kust alvorens we ca 10 Km boven Barcelona een leuke camping vonden. Een camping vol leven, leuk terras e.d. Hier willen we morgen blijven staan. Natuurlijk ’s avonds weer een kan sangria, want die is hier wel erg lekker.

Dag 22: Niet gereden.

Vandaag met de trein naar Barcelona. Ook hier weer de city tour  gedaan, ondanks dat we al meerdere malen hier waren. Het blijft een mooie stad. Ook hier natuurlijk het hard rock café met een bezoek vereert, en natuurlijk de ramblas… Blijft mooi.

Dag 23: 150 mijl = 240 Km.

Met een temperatuurtje van 28 graden op weg naar Andorra. Door het binnenland natuurlijk. Mooie route met weinig tot geen verkeer op de weg. Natuurlijk bergachtig en slingerwegen. Wat wil je nog meer. Net na de grens van Andorra (een hokje in de bergen) nog even gestopt, en daar vlogen 2 zeer grote vogels rond. Waarschijnlijk arenden, maar zo goed is mijn vogelkennis niet. Geheel Andorra doorgereden (zo groot is dat niet) en in Andorra de Vella een camping genomen. Natuurlijk wilde het meisje nog shoppen in de stad, en dat hebben we dus maar gedaan.

Dag 24: 199 mijl = 318 Km.

Op weg naar Lourdes. Het eerste stuk ging alles goed. Wel bewolkt, maar droog. Ik had de route  uitgezet over een aantal zeer slingerende bergpassen. Op zich niets mis mee. Echter de weg van de laatste pas werdt steeds slechter, en slechter naar “route non mentenais”. Gaten in de weg, koeien en paarden loslopend op de weg. Dat was niet de planning. Op de kaart gekeken, en als we teruggingen, was het zo’n 70 Km voordat we op een andere weg konden, vooruit was het vlg Garmin nog 3 Km voor een grotere weg. Dus maar vooruit. Fout. Heel erg fout. De regen werdt steeds harder, en de weg, nou ja, pad, werdt steeds slechter. We gingen vrij stijl naar beneden, 2 diepe sporen in het pad waarlangs nu het water naar beneden stroomde. Omkeren op zo’n onverhard bospad met een aanhanger als je schuin naar beneden staat is geen optie. Het laatste stuk was niet meer dan een vrije strook in het bos, waar ze bomen langs uit het bos trekken. Toen we stapvoets uit het bos geglibberd kwamen, liepen daar enkele wandelaars, die keken alsof ze water zagen branden. Ik was wel héél erg blij dat we hier heelhuids uitgekomen waren.

Vanwege de forse regen, en de ervaringen van die middag, in Lourdes een “chambre libre” genomen. Aan een leuk klein binnenplaatsje, waar de tafel en stoelen opzij gezet werden, zodat de motoren daar konden staan.

 

’S avonds natuurlijk nog naar “la Grotte” geweest, en natuurlijk wat kaarsjes opgestoken. Toen we ’s avonds laat terugliepen, waren de wegen afgezet door politie, en kwam een lange stoet van auto’s politiemotoren enz langs. Én…. De pausmobiel. Zonder paus.  Bleek dat de paus de volgende dag zou komen, en nu waren ze generale repetitie aan het houden. Wij hebben niet op de paus gewacht.

Dag 25: 275 mijl, 440 Km.

Het is koud vandaag. We rijden nu door de Pyreneeën naar het noorden, richting thuis. Het eerste stuk is een afwisselende mooie route, daarna overgaand in route national. Na de middag kregen we ook verschillende buien over ons heen, en werd het steeds kouder. Uiteindelijk hebben we maar besloten een herberg te nemen en niet ons tentje op te zetten. Wat wel opmerkelijk was, in de eetzaal ’s avonds zaten we met ca 20 personen uit Frankrijk, Duitsland, België en Nederland een conversatie over “rivierkreeftjes” te houden. Blijken gewoon garnalen te zijn. Hoe kan het zo lopen.

Dag 26. 256 mijl, 410 Km

Het goede weer is voorbij. Het is koud, nat en winderig. Het eerste deel was wel mooi om te rijden, maar met wind en regen wordt motorrijden toch wat minder leuk. Doel vandaag was Auxerre. Een camping die we al meerdere malen als doorgangscamping gebruikt hadden. Daar miezerde het aan een stuk. Tegenover de camping is het voetbalstadion, waar natuurlijk net die avond een risicowedstrijd gespeeld werdt. Vlg mij waren alle mobile eenheden van Frankrijk daar op straat. Wel geinig om van achter het hek van de camping aan te zien hoe de supporters als vee behandeld werden.

’s Nachts stond plots het luchtbed geheel leeg. Een scheur van ca 20 cm erin. Klote. Maar, gelukkig had ik ducktape bij, wat ik dan ook rijkelijk gebruikt heb. Daarna het luchtbed weer opgepompt met ons Bol er nog steeds op. Die was te slaperig om eraf te komen, denk ik….

Dag 27. 318 mijn, 510 Km

De laatste dag. Laatste maal het tentje (nat) afbreken. Nu is de route national in noord Frankrijk niet spectaculair, en hebben we deze al vele malen gereden. (Naar en van het Franse motortreffen Freewheels.) Daarom zodra het mogelijk was de tolweg genomen. Natuurlijk omdat we de stal roken. Rijden, sjekkiestops, rijden, eetstop tot thuis.

 

Nawoord.

Ons voornemen was al lange tijd om in de periode dat we allebei 50 jr oud waren iets “geks” te doen, en op de motor alle landen van europa af te rijden. Ondanks dat we enkele landen (bewust) gemist hebben (Finland, Zwitserland en Portugal) hebben we toch deze droom waar kunnen maken. In totaal hebben we er ca 7 weken over gedaan. We hebben genoten van de reis en (bijna) alle ervaringen die je op zo’n reis meemaakt.

Tijdens de tour zuidelijke landen hebben we ca 7300 Km gereden. Tijdens de tour noordelijke landen ca 5700 Km. Totaal ca 13.000 Km.

 

Het zal nog een hele uitdaging worden om deze roadtrip te overtreffen…..